Reiseseminar 2011 - suksess igjen!

For fjerde år på rad inviterte Tradebroker og de reiserelaterte leverandørene til seminar. I skrivende stund har vi akkurat returnert fra det som ble nok et vellykket arrangement.

PRESENTASJONENE SOM BLE HOLDT ER PUBLISERT NEDERST I DENNE NYHETEN!

Historien fra tidligere år gjentok seg - vi var ca 30 påmeldte fra medlemmene, totalt over 40 mennesker, samlet på Holmenkollen Park Hotell Rica. En fin gjeng samlet i supre omgivelser.

Det er ikke uten videre gitt at leverandører av samme produkt eller tjeneste ser det som hensiktsmessig å nærme seg felles kunder i samme fora. På Tradebrokers Reiseseminar skjer det, og dette er derfor en unik anledning til å treffe dem alle samlet. Dette er både tids- og kostnadseffektivt.

Alle forberedelser til arrangementet forløp igjen i en positiv tone. For å få på plass et vellykket arrangement er det nødvendig å legge inn ressurser i form av både tid, arbeidsinnsats og norske kroner. Undertegnede vil benytte denne anledningen til å takke alle for innsatsen!

Tett program
Første post på programmet ble fylt av Henrik Blymke fra SEB Norge. Henrik hadde stålkontroll på tingenes tilstand og årsakssammenhengene i økonomien, og fikk samlet trådene fra de helt store makroøkonomiske linjene ned til det den enkelte bedrift opplever. Henrik skal ha all mulig ros og honnør for å ha steppet inn på et par timers varsel, etter at opprinnelig foredragsholder ble alvorlig syk rett i forkant av seminaret.

I passende doser, mellom de eksterne foredragsholderne, fikk leverandørene sin rettmessige plass. I år valgte vi en vri hvor to og to leverandører delte en halvtime og disponerte tildelt tid etter eget ønske. Dette ga fin variasjon, med alt fra tradisjonell firmapresentasjon til behandling med ansiktsmaske i hotellets spaavdeling.

Av eksterne foredragsholdere fulgte Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, etter Henrik. Per-Arne fortalte om trender og fremtidsutsikter. Ingen bør etter hans foredrag være i tvil om at det er Norge som er ditt nærmeste alternativ når du f.eks. er på jakt etter egnet arena for et kommende jobbarrangement. Natur og opplevelser er stikkord. Per-Arne fortalte også om forskningsbaserte funn, formulert som såkalte megatrender. Listen var lang og inkluderte punktet "sosiale medier blir stadig viktigere". Hva var da mer naturlig enn at Lasse Sandaker-Nielsen fra Norwegian overtok stafettpinnen?

Lasse Sandaker-Nielsen er kommunikasjonsrådgiver, pressetalsmann mm. i Norwegian og kom for å fortelle hvordan Norwegian har tatt i bruk sosiale medier i sin dialog med kundene. Fokuset er dialog. Ikke enveiskommunikasjon. Ei heller skal mediet være en reklamekanal. Norwegian er et av de største flyselskapene i Europa på Facebook, med sine over 200.000 venner. De har en tydelig uttalt strategi på dette. Lasse ga mange spennende eksempler. Noen som ikke er venn med Norwegian på Facebook etter dette?

Dag 1 ble avrundet med et bidrag fra Øivind Lie, daglig leder i Congress-Conference. Øivind og hans selskap har hundretalls arrangementer på samvittigheten, for alt fra fire til 6.000 mennesker. Spørsmålet han ønsket å belyse var: "Når kan det lønne seg å engasjere ekstern hjelp til møter og arrangementer?" Øivind ga oss en nøktern innføring i nettopp dette, sett fra et bransjeståsted.

Helt avrundet, mtp det faglige, ble dag 1 først etter at Carl Barth fra VIA Travel hadde fått sine 15 minutter på podiet. Vi hadde Carl som foredragsholder også i 2010. Dengang snakket han om krisehåndtering (i lys av askeskyene) og fordelene ved å ha et godt samarbeid med et reisebyrå når slike kriser inntreffer. Denne gang snakket han til oss i egenskap av å være Tradebrokers ferskeste tilskudd på leverandørsiden. Vi anbefaler alle medlemmer å ta en titt på avtalen!

Dag 1 ble avsluttet med velsmakende festmiddag servert bl.a. av den midlertidig skeive servitøren Sindre, alias Mads Hadler. Det er vellykket når selv leverandørene går fem på... Under middagen fikk vi engasjerende musikalske innslag fra Marianne Solberg Follestad, før partyduoen Mad Hatter overtok all regi og oppmerksomhet og degraderte undertegnede til en enkel tamburinspiller uten rytme. Maken til engasjement i deres uhøytidelige musikkQuiz skal man lete lenge etter. Takk til Hans Petter Akerlind og Kjentfolk for å ha satt sammen en flott underholdningspakke for oss.

En ny dag...
Å innlede dag 2 kan være utakknemlig, men bare ti små minutter på overtid var alle på plass og Jan Henrik Ulvatne fra Norwegian Business Travel Association leverte sitt foredrag om Travel Management. Mange fikk seg nok en vekker ift hva som egentlig er naturlig å definere under denne paraplyen. Å ordne med Visa? - ja kanskje... Informere medarbeideren aktivt om reisemålet? - kanskje ikke...

Neste, og siste, post var av mer uformell karakter, skjønt Øyvind Hammer både begeistret og "provoserte" på områder man garantert har nytte av også i egen jobbhverdag. Husk, du har talent for alt! Øyvind leverte en drøy time på inn- og utpust, uten manus, men med hele to (!) flipovers. Latteren satt løst. Mon tro om ikke de aller fleste kjente seg igjen i mange av eksemplene.

Seminaret ble avsluttet av lunsj og premiering av Quizen. Wow....hele 10 deltakere hadde alle 16 spørsmål rett besvart. 10 premier ble delt ut etter loddtrekning blant disse. Da var det greit at eks-Tradebroker Thomas Mylén forsynte seg med trøstepremien!

Reiseseminar 2012?
Det er for tidlig å konkludere med om det blir seminar i 2012. Resultatene fra spørreundersøkelsen i etterkant osv vil gi svar. Utfordringen er å få på plass et godt faglig innhold, noe vi lover å jobbe med.

Presentasjoner:

Henrik Blymke, SEB Norge - Trying to navigate in a rather uncertain world

Per-Arne Tuftin, Innovasjon Norge - Trender i markedet for forretningsreiser. Hvordan ser morgendagen ut?

Lasse Sandaker-Nielsen, Norwegian - Kundekommunikasjon via sosiale medier: Dialog, dialog, dialog....og dialog!

Øivind Lie, Congress-Conference - Ekstern hjelp til møter og arrangementer

Jan Henrik Ulvatne, NBTA - Driver din bedrift aktivt Travel Management? Travel Management 2.0

Europcar v/Nicolas A.R. Nielsen

Norwegian v/Pernille Grefslie

Rica Hotels v/Nicoline Soteland (besøk i spaavdelingen med pålegging av ansiktsmaske)

SEB Kort v/Chris Koren og Rune Gust

Sixt Bilutleie v/Hanne Holberg og Geir Pedersen (Sixt profilfilm)

Thon Hotels v/Katrine Lauvnes

VIA Travel v/Carl Barth

Developed by Aplia and ECIT Capstone - Powered by eZ Publish - Informasjonskapsler - Personvernerklæring