Reiseseminar 2009 - en ubetinget suksess

For andre år på rad – vi snakker snart om en tradisjon – inviterte Tradebroker og de reiserelaterte leverandørene til seminar. I skrivende stund har vi akkurat kommet hjem fra det som ble nok et vellykket arrangement.

Utgangspunktet var det beste. Ryktet om et godt arrangement i 2008, hadde tydeligvis spredd seg, og oppslutningen rundt årets seminar ble faktisk hele 50 % bedre. Vi var over 30 påmeldte fra medlemmene og samlet sett over 40 mennesker på tur. En fin gjeng.

Det er ikke uten videre gitt at leverandører av samme produkt eller tjeneste ser det som hensiktsmessig å nærme seg felles kunder i samme fora. På Tradebrokers Reiseseminar skjer det, og dette er derfor en unik anledning til å treffe dem alle samlet. Fokusert og både tids- og kostnadseffektivt.

Alle forberedelser til arrangementet forløp også denne gang i en positiv tone. For å få på plass et vellykket arrangement er det nødvendig å legge inn ressurser i form av både tid, arbeidsinnsats og norske kroner. Undertegnede vil benytte denne anledningen til å takke alle for innsatsen!

Stockholm som arena
Mandag 5. oktober tok Norwegians rute DY 808 oss trygt over til Stockholm. Vel nede på svensk jord ble vi busset til Rica Talk Hotel, et moderne forretningshotell med delikate rom og fellesområder. Flere av oss kunne nok tenke seg å nyte utsikten fra hotellets toppetasje noen minutter, men programmet for ettermiddagen var tett, og vi tok umiddelbart fatt.

Tett program
Første post på programmet ble fylt av SEB Korts Anders K. Brækken. I samspill med de øvrige leverandørene utfordret han deltakerne, og la samtidig frem konkrete talleksempler på besparelsespotensialene knyttet til de ulike Tradebrokeravtalene.

En entusiastisk Ulf Stenvad (ja han er svensk…) overtok stafettpinnen og plasserte mange av eksemplene Anders hadde presentert, inn i en praktisk ramme. Hans gode eksempler fra If - med den nordiske hatten på - var til inspirasjon og konkret nytte for de fleste. Et ganske kontroversielt tiltak, med betydelig internt støy, var det nok å klippe noen hundretalls SAS TPC-kort i to(!). Besparelsene var eventyrlige.

Vi avrundet første dag med en paneldebatt. Åhh så spente vi var på hvordan dette skulle fungere! Ville vi klare å heve temperaturen? Med Tonje Fossum fra Avis som myndig og dreven ordstyrer, ble det vellykket. Litt tregt innledningsvis da responsen fra salen uteble, men uten at undertegnede fikk med seg stikkordet, var debatten i gang.

Første dag ble avsluttet med festmiddag, velpremiert quiz og uformelt sosialt samvær. Praten gikk lett og stemningen var upåklagelig. Mye god erfaringsdeling!

Høydepunktet?
Dag 2 ble innledet med leverandørstands. Mange benyttet anledningen til å få svar på konkrete spørsmål og Tradebrokers utsendte observerte at nye kontakter ble etablert. Det er moro å se og ikke minst mye av hensikten med et slikt arrangement.

”Når kommer’n á?” var det flere som spurte når det nærmet seg, for mange, seminarets høydepunkt. Han var ute i god tid, Norwegians Bjørn Kjos. Kjos var invitert for å fortelle ”Historien om Norwegian”. For en historie, for en risikovilje, for en målrettethet – og for en humørspreder. Man kan ikke annet enn å la seg imponere av hva de har fått til med et nesten umulig utgangspunkt.

Reiseseminar 2010?
Resultatene fra spørreundersøkelsen i etterkant av seminaret klare, samt en rekke uformelle tilbakemeldinger peker alle i samme retning: Dette var bra og frister til gjentakelse! Det er likevel for tidlig å konkludere med om det blir seminar i 2010. Utfordringen er å få på plass et god faglig innhold, noe vi lover å jobbe med.

Så reiste vi hjem. Med Norwegian selvsagt.

Developed by Aplia and ECIT Capstone - Powered by eZ Publish - Informasjonskapsler - Personvernerklæring